Standardy kvality


Standardy kvality sociálních služeb
  • jsou souborem kritérií, jejichž prostřednictvím je definována nezbytná úroveň kvality poskytování sociálních služeb v oblasti personální, procedurální a provozní.

    Sociální služba
  • je činnost poskytující lidem v nepříznivé sociální situaci podporu při sociálním začleňování a ochranu před sociálním vyloučením s cílem umožnit jim zapojení do běžného života společnosti a využívat obvyklým způsobem jiných systémů (např. bydlení, školství, zdravotnictví, služby zaměstnanosti atd.).
  • sociální služba je veřejná služba.

    Klient/uživatel/příjemce služby
  • je osoba, která využívá sociální služby, protože se ocitla v nepříznivé sociální situaci.

    Nepříznivá sociální situace
  • je situace, v níž se lidé nacházejí, jestliže pro svůj věk, ztrátu soběstačnosti, pro nemoc, zdravotní postižení, krizovou situaci, životní návyky, sociálně znevýhodňující prostředí, ohrožení práv a zájmů trestnou činností jiné osoby nebo z jiných závažných důvodů, nejsou fakticky schopni zabezpečovat a uspokojovat své životní potřeby a tyto potřeby nejsou ani jinak zabezpečeny nebo jestliže jejich způsob života ohrožuje zájmy a potřeby společnosti.

    Zájemce o službu
  • je osoba, která projevila zájem o poskytnutí bližších informací o službě, podmínkách poskytování atd. s úmyslem služby využít.
    Zařízení sociálních služeb
  • je samostatná jednotka pro poskytování sociálních služeb charakterizovaná adresou, skupinou uživatelů, pracovním týmem, souborem na sebe úzce navazujících služeb a prostorem pro poskytování služeb a/nebo oblastí působnosti (např. obec nebo její část).

    Oprávnění k poskytování sociálních služeb
  • je formálním potvrzením toho, že zařízení je připraveno poskytovat sociální služby v souladu s platnými standardy kvality sociálních služeb.

    Procedurální standardy kvality sociálních služeb

    Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb
    1. Cílem sociálních služeb je umožnit lidem v nepříznivé sociální situaci využívat místní instituce, které poskytují služby veřejnosti i přirozené vztahové sítě, zůstat součástí přirozeného místního společenství, žít běžným způsobem.
    2. Poskytované sociální služby zachovávají a rozvíjejí důstojný život těch, kteří je využívají, jsou bezpečné a odborné.
    3. Cílem sociálních služeb je vytvářet příležitosti, které umožní lidem v nepříznivé sociální situaci přístup ke všem službám poskytovaným veřejnosti, možnost žít ve vlastním domácím prostředí, mít smysluplné vztahy s rodinou a dalšími lidmi, chodit do práce a do školy.
    4. Současně jsou služby poskytovány podle jasných postupů, které má zařízení formulovány v metodice; postupy jsou formulovány tak, aby byl minimalizován vznik předsudků společnosti vůči uživatelům sociálních služeb.

    Ochrana práv osob
    1. Zařízení ve své činnosti respektuje základní lidská práva uživatelů služeb, jejich nároky vyplývající z dalších platných obecně závazných norem a pravidla občanského soužití.
    2. Zařízení shromažďuje a vede takové údaje o uživatelích, které umožňují poskytovat bezpečné, odborné a kvalitní sociální služby.
    3. Zařízení vytváří podmínky k tomu, aby zpracování osobních údajů odpovídalo platným obecně závazným normám.

    Jednání se zájemcem o sociální službu
    1. Zájemce o službu je před uzavřením dohody seznámen se všemi podmínkami poskytování služby.
    2. Pracovník zařízení zjišťuje, co zájemce od služby očekává, a společně pak formulují, jakým způsobem bude poskytovaná služba dohodnuté cíle naplňovat.
    3. Zařízení přitom dbá na to, aby zájemce o službu věděl o všech podmínkách, které se k poskytování služby vztahují a aby jim rozuměl.
    4.Je důležité, aby své potřeby a zájmy určil zájemce o službu, nikoli zařízení.

    Smlouva o poskytování sociální služby
    1. Sociální služby jsou uživateli poskytovány na základě uzavřené dohody o poskytování služby.
    2. Dohoda stanoví všechny důležité aspekty poskytování služby včetně osobního cíle, který má služba naplňovat.
    3. Dohoda by měla být uzavírána písemně, v odůvodněných případech (v závislosti na charakteru služby) ústně.
    4. Všechny dohody musí být evidovány.

    Individuální plánování průběhu sociální služby
    1. Poskytování služeb vychází z osobních cílů a potřeb uživatele a je postaveno především na jeho schopnostech.
    2. Průběh služby je přiměřeně plánován.
    3. Sociální služby jsou individuálně přizpůsobeny potřebám jednotlivých uživatelů, uživatelé musí mít možnost ovlivňovat jejich průběh a měnit osobní cíle, kterých chtějí prostřednictvím služeb dosáhnout.
    4. Zařízení se zajímá o osobní přání, zájmy a cíle uživatelů služeb, je schopno poskytovat služby cíleně a efektivně s využitím potenciálu jednotlivých uživatelů.
    5. Postup, na kterém se zařízení s uživatelem služeb dohodne, musí být v závislosti na charakteru a rozsahu služby zachycen v dokumentaci.

    Dokumentace o poskytování sociální služby
    1. Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro zpracování, vedení a evidenci dokumentace o osobách, kterým je sociální služba poskytována, včetně pravidel pro nahlížení do dokumentace; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje.
    2. Poskytovatel vede anonymní evidenci jednotlivých osob v případech, kdy to vyžaduje charakter sociální služby nebo na žádost osoby.
    3. Poskytovatel má stanovenu dobu pro uchování dokumentace o osobě po ukončení poskytování sociální služby.

    Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby
    1. Zařízení aktivně podporuje uživatele ve využívání běžných služeb, které jsou v daném místě veřejné.
    2. Dále zařízení podporuje uživatele ve využívání vlastních přirozených sítí, jako je rodina, přátelé a snaží se předejít jeho návyku na sociální službu.
    3. V případě potřeby umožňuje využívání dalších sociálních služeb.
    4. Kritéria upřesňují postup pro přijímání a vyřizování stížností na kvalitu a způsob
    poskytování sociálních služeb včetně možnosti prošetření vyřízené stížnosti.

    Návaznost poskytované sociální služby na další dostupné zdroje
    1. Zařízení aktivně podporuje uživatele ve využívání běžných služeb, které jsou v daném místě veřejné.
    2. Dále zařízení podporuje uživatele ve využívání vlastních přirozených sítí, jako je rodina, přátelé a snaží se předejít jeho návyku na sociální službu.
    3. V případě potřeby umožňuje využívání dalších sociálních služeb.

    Personální standardy kvality sociálních služeb

    Personální a organizační zajištění sociální služby
    1. Vedení zařízení stanoví potřebnou strukturu a odpovídající počet pracovníků, kteří zajišťují jak samotné služby, tak technické a administrativní zázemí, a tomu přizpůsobí pravidla pro výběr nových pracovníků, požadavky na jejich kvalifikaci, zaškolení, atd.Stejné podmínky platí i pro dobrovolné pracovníky či praktikanty.
    2. Struktura, počet pracovníků i jejich vzdělání a dovednosti odpovídají potřebám uživatelů služeb a umožňují naplňování standardů kvality sociální služby.
    3. Noví pracovníci jsou zaškoleni.

    Profesní rozvoj zaměstnanců
    1. Zařízení zajišťuje profesní rozvoj pracovních týmů a jednotlivých pracovníků, jejich dovedností a schopností potřebných pro splnění veřejných závazků zařízení i osobních cílů uživatelů služeb.
    2. Ve službách dochází k těsné vazbě mezi uživateli a pracovníky, kteří jsou s uživateli v přímém kontaktu. Na těchto pracovnících přímo závisí kvalita služby, a je proto potřeba jim věnovat velkou pozornost.

    Provozní standardy kvality sociálních služeb

    Místní a časová dostupnost poskytované sociální služby
    1. Kritéria upřesňují požadavky na místní a časovou dostupnost služeb pro uživatele.
    2. Denní doba, kdy jsou služby poskytovány, musí odpovídat možnostem osob, které je využívají.
    3. Současně se sleduje, zda závazky, které v tomto ohledu zařízení učiní, odpovídají skutečnosti.
    4. Místo a denní doba poskytování služby odpovídají cílům a charakteru služby a potřebám cílové skupiny uživatelů.

    Informovanost o poskytované sociální službě
    1. Zařízení zpřístupňuje veřejnosti informace o poslání, cílech, principech a cílové skupině uživatelů služeb a další informace, které usnadní orientaci pro zájemce o služby a jiné subjekty, čímž přispívá k dostupnosti služeb.

    Prostředí a podmínky
    1. Prostředí a podmínky v zařízení odpovídají kapacitě, charakteru služeb a potřebám uživatelů.
    2. Zařízení dbá na to, aby byly plněny všechny platné obecně závazné normy související s poskytováním sociálních služeb.

    Nouzové a havarijní situace
    1. Zařízení, pracovníci i uživatelé jsou připraveni na řešení havarijních a nouzových situací.

    Zvyšování kvality sociální služby
    1. Vedení zařízení dbá o to, aby se kvalita poskytovaných služeb zvyšovala.
    2. Do hodnocení kvality služeb zapojuje uživatele služeb i pracovníky.
  •   logo decin     logo mpsv     logo uk     logo mzcr     logo sz     logo dalsi